Monday, February 20, 2012

Carbs Vs Protein

~ Assalamualaikum ~

cer teka yg mana satu cik sally..heee

Selamat pagi isnin...best ke ari korang arini, bestkan..mesti best nak mulakan ari baru ni *tangan di dada, mata di atas, best sgt la tu*...skang cik sally masih meneruskan usaha2 nk turunkan berat badan...npk cam ada perubahan +ve tp bila naik ats penimbang tu cam x gerak2 je huhuhu

makkk oiii....beratnya

Masa mula2 nk start tu sbuk la google sana sini nk cari menu sihat, cara nk berdiet, nk senam caner, apa yg bole n x bole dimakan, padahal da tau pon.. sbb... *aku rs benda ni aku da wat berulang ulang sejak 10 taun lps hehehe* Pastu ada la terjumpa pasal diet rendah karbohidrat, sebelum2 ni kita asik disogokkan dengan diet rendah lemak / kalori. Diet rendah karbohidrat ni juga dikenali dgn nama Atkin diet. Waaaa npk menarik ehh dr cerita2 org yg mengamalkannya sbb apa cepat turun n x perlu bersenam pon dia turun. Bila baca tu macam teruja nk try la tp dlm ms 2 mgu kena makan sehari 20g shj carbs...ehhh bole ke.

So bila nk makan tu..tgk la kandungan carbs pd label pd makanan tu, semua pon lbh dr 20g...byk benda pulak tu yg x bole makan lngsung dlm tempoh 2 mgu dan kena lebihkan makanan berprotein.. nasi, semua jenis mee, pasta, roti, manis2 even buah pon x bole sdgkan selama ni kan buah tu bgs n elok...kalo camni mmg la bole turun cepat kan...tetiba cik sally rs kecewa lak...yg bole ikan, ayam...daging...ari2 n byk2 pon xpe...pulak daaa

3 hari je la cik sally bertahan utk tgk benda2 tu..lps tu cik sally balik semula pd diet rendah lemak n kalori n masukkan sekali xtvt bereksesais, u know y..sng nk cari lemak yg low kt label makanan compare ngan nk tgk low karbohidrat, mana nk dpt kan hehe so beringat je la kalori yg masuk jgn lebih okeyyy...makan la ikut time n dlm portion yg bersesuaian...bersederhana tu kan lebih baik...gud luck la cik sally n chaiyok..chaiyok :D

Sekian ada nya.....

7 comments:

Ms Velentine said...

semoga berjaya menurunkan berat badan..hehe,,chayok2

~Fara~ said...

kak, fara try xmakan nasi.. dah hampir 2bln, turun la 4kg.. tapi ni mcm xnak turun2 lagi pulak.. haish..

ejak said...

Ms Velentine..tq ye bg semangat kt i hehe

Fara..kena try lain..atau kena gandakan exercise..nasi bole mkn sket2 je xde hal, 4 kilo byak gak tu..truskan usaha :)

Seorang Blogger said...

"cer teka yg mana satu cik sally..heee" ayat tak boleh blah hahahaha ko sungguh lawak..

aku pnah suh kaklong try diet atkin tuh, dia pong takmo sbb susah sgt..

ejak said...

ye mmg susah..lg satu kata org dia ada efek gak bila kita mkn terlalu byk protein..mgkin long term ada problem pd kidney..wallahualam

Dunia familyku said...

ko mkn nasik 1 x je sehari, mlm mkn biskut..ko buat selama2nya tgk hasilnya nanti..jgn lpa senamn pon penting

ejak said...

bgs ni nasihat dr duniaku familyku..sememangnya da terbukti sbb ko mmg slim melim pon hehe..skang mmg aku mkn sekali je nasi..tp ko x mkn manis aku mkn manis tu yg x bape nk jd kot