Tuesday, April 28, 2015

Pucuk Paku Masak Lemak Cili

~ Assalamualaikum ~

Macam dah lama tak masakkan, masak sebenarnya, hari-hari pun masak bubur untuk Hadif mokmok yang suka makan tu. Semalam Mr. M beli pucuk paku 2 bungkus. Kalau 2 bungkus tu aku tau lah satu sini satu sana. Memandangkan aku nak masak pagi tadi so aku pun dengan kak namnya masak lah sekali, haa kan senang pastu bagi 3 bekas....aku 1, mak yati 1 (pengasuh Hadif) dan mem 1...untuk Hadif, mama masak bubur ayam special. Maknanya pagi ni aku masak 2 benda. Amacam??? rajin tak aku....hihihi phuiiii sangat kan. Korang tak percaya...meh layan gambar yang aku snap pagi tadi...sampai laki aku cakap...ahhh amik2 gambo jangan tak amik...masuk fb nanti. hihihi dia apa tau tentang dunia blog aku yang suka suki ni.

tadaa...nak letak ikan masin tapi takdak...ku keciwa
Jom kita layan resepinya

Bahan-bahannya :
1. 2 Bungkus pucuk paku (agak-agak)
2. 1 biji santan + 1 kotak kecil santan segera
3. 6 biji bawang kecil *
4. 1 biji kecil bawang putih *
5. Segenggam ikan bilis *
6. Segenggan cili padi (haa amekkaw) *
7. 1 inci kunyit hidup *
8. Garam secukupnya
9. 1 keping kecil asam keping

Cara memasaknya :
1. Kisar bahan bertanda *. CS kisar bawang, cili dulu then baru masuk ikan bilis sebab tak nak ikan bilis hancur sangat.
2. Masukkan dalam peruk bahan dikisar dan campurkan dengan santan, asam keping.
3. Masak hingga mendidih dan kacau2 supaya santan tak pecah.
4. Masukkan sayur pucuk paku, perasakan garam dan masak sampai sayur empuk.
5. Sedia untuk dimakan

Selamat mencuba.

Sekian adanya.....

CikSally

No comments: